Duurzame ontwikkelingsdoelen in de kappersbranche
De duurzame kapper is een sterk merk!


Kappersbranche loopt hopeloos achter met MVO

Helaas is de kappersbranche nog een van de weinige bedrijfstakken die nog niet of nauwelijks iets aan het MVO doen, ook het overkoepelend orgaan de ANKO en werknemers organisaties FNV en CNV hebben geen duurzaamheid agenda. Toch een beetje vreemd, qua haarmode, huid en haarverzorging en kleding loopt de kappersbranche voorop bij de lanceringen van de nieuwste trends. 


Neoliberalisme 

Wat ook niet mee helpt is het economisch systeem van de bedrijfsvoering in de meeste kapsalons, omzet en winst staan centraal, medewerkers worden gezien kostenposten en andere kosten wegen zwaar mee in de het systeem.  Geen oog hebben voor het milieu, werkplezier, duurzaamheid in de onderneming, biodiversiteit en medewerkers als grote kostenpost zien, met andere woorden geld is de enige maatstaf  voor dit type bedrijf, ook wel het neoliberalisme systeem denken genoemd. Dit systeem is achterhaald en niet meer toe te passen anno 2019. 

Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen of ook wel genoemd het Rijnland systeem en is de nieuwe economie en is niet meer weg te denken. Consumenten worden kritischer en mondiger kiezen steeds meer voor duurzame producten, gezonde lifestyle, krijgen steeds meer een andere kijk op dierenwelzijn, zijn trots om cliënt te zijn bij een duurzame kapper en praten daar graag over. Duurzaam produceren en duurzame producten zijn inmiddels vast onderdeel geworden van het economisch verkeer en de laatste en persoonlijk motivatie, op wat voor een manier wil ik mijn geld verdienen, na mij de zondvloed  of je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.    




E-mailen